Loish’ Alice: concept art voor een niet verschenen online game

Phlizz

Online magazine van het Lewis Carroll Genootschap

In het kader van: al van enige tijd geleden, maar door een redactielid ergens opgepikt, bij een antiquaar, op televisie, na bibliotheekdwalen of anderszins, en interessant voor nu bevonden.

Op 26-2-2022 besteedde het BNN/VARA-programma Kassa aandacht aan zogenoemde NFT”s (non-fungible tokens, wat je zou kunnen vertalen met objecten die uniek zijn, niet-inwisselbaar). In digitale kunst is een NFT dan een uniek digitaal certificaat, waarvoor verzamelaars zijn, vaak tegelijk investeerders. Er is een levendige handel in, menigmaal windhandel; bedrog en misleiding liggen op de loer.

Een lid van de redactie zag in Kassa de digitaal kunstenares Lois van Baarle geïnterviewd worden en ontdekte dat zij een jaar of tien geleden werk geleverd had voor een Alice-in-Wonderland-game. Die online game stond aangekondigd voor eind 2010, en had er eentje moeten worden voor meisjes, maar dan een echt afwijkende van wat er zoal op de markt was (van dat zoete, voorspelbare werk). Maar hij is nooit verschenen. Het bedrijf Virtual Fairground (2008-2011) dat de game zou produceren, ging in 2011 failliet, onder andere doordat een paar games niet op de markt kwamen en een ander spel teleurstellend weinig opbracht.
We kunnen de Alice-concepten van Loish, de naam waaronder ze als kunstenaar optreedt, echter nog wel bekijken: op haar site www.loish.net, onder de knop ‘portfolio’ – ‘client work’.

Loish. Zelfportret (2020)
Art by Loish – www.loish.net

Van Baarle studeerde animatie, een jaar in Gent en vier jaar aan de HKU (2005-2009), locatie Hilversum. Ze had verwacht daarna vooral voor animatieklussen gevraagd te worden, en zich verder te kunnen wijden aan haar vrije werk: het maken van digitale kunst. Maar al tijdens haar opleiding en direct na haar afstuderen werd ze benaderd voor het leveren van concept art: beeldend werk dat de makers, van bij voorbeeld films en games, en de cliënt een idee moet geven van hoe een (karakter of de omgeving in een) mediaproduct er straks uit zou kunnen zien.
Op haar site en in haar eerste boek, The Art of Loish: a look behind the Scenes (2016), vertelt Van Baarle wat voor haar het plezierige is aan het maken van dit soort werk. Het zit eigenlijk een beetje tussen animatie en digitale kunst in. Het heeft de beweeglijkheid en de dynamiek van animatie en de rijkdom en gedetailleerdheid van het vrije digitale werk. En ook heb je veel vrijheid om verschillende ideeën en stijlen uit te proberen. Het is werk-in-ontwikkeling, waardoor je uiteindelijk ook jezelf kunt verrassen.
Je kunt dit aardig zien aan de bewaarde Alice-schetsen. Op de site kun je nog wat meer voorbeelden bekijken en het voorlopige eindresultaat, in kleur, bewonderen.

2009, Art by Loish – www.loish.net

De Hoedenmaker verandert in de respectievelijke schetsen niet erg, maar hierboven zie je wel mooi dat hoe Alice er uit zou zien, niet meteen vast lag op de punten kleding en leeftijd. De kleuren-Alice past goed bij wat het bedrijf in de aankondiging gezegd had: voor meisjes, maar geen zoete kunst. Alice is een redelijk strak type, in haar houding en qua kleding en gezichtsuitdrukking.

 

N.B. Overweeg je een NFT van Loish te kopen, bedenk dat je dan 100% zeker te maken krijgt met bedrog: Loish dóet niet aan NFT’s!