Phlizz
Online magazine van het Lewis Carroll Genootschap
Aanleiding voor dit stukje is het Facebook-bericht op 10-12-22, van onze voorzitter Bas Savenije: ‘De Eppo van deze week in de voetsporen van Alice”. De foto erbij toonde een deel van deze Esther-pagina (Eppo, 8-12-2022, nr. 25, p. 32)
Kim Duchateau vertelt strak en snel het verhaaltje, met een paar van de meest bekende kreten uit Wonderland en variaties daarop. Getekend in de psychedelische sferen en kleuren van eind jaren 1960 (met een knipoog naar de ‘White Rabbit’-scene) en de jaren 1970.
Eronder stond een éénstrookstrip, die er los van staat:
Striptekenaar, cartoonist, illustrator, muzikant, schrijver en docent illustratieve vormgeving Kim Duchateau (1968), veelzijdig en internationaal bekend, tekent voor verschillende kranten en tijdschriften. Zijn bekendste strips zijn Aldegonde en Esther Verkest, hij werkt ook voor de Suske & Wiske Junior-reeks. In Antwerpen illustreerde hij in 2021 de 14e stripmuur, te vinden in de Minderbroedersrui. Zijn oeuvre werd al in 2007 bekroond met de bronzen Adhemar, de belangrijkste Belgische stripprijs.
detail docentenfoto PXL School of Arts
Esther Verkest
In 2000 werd Duchateau gevraagd door het (mannen)-blad P-Magazine (sinds begin 2017 alleen nog online) waarvoor hij al cartoons leverde, om een strip te maken. Dat werd de éénpaginastrip Esther Verkerk, met een babe-maar-dan-anders in de hoofdrol. Na een jaar of zes werd die echt populair. Hij tekent hem nog steeds, na twee jaar in het Nederlandse stripblad MYX (2006-2008) sinds 2009 voor het stripblad Eppo. Er zijn inmiddels zeventien (verzamel)albums; nr. 17, Roekeloos rood, verscheen dit jaar. Album 3 leverde hem in 2006 de Stripschapspenning op, In 2011 heeft het Brusselse stripmuseum een tentoonstelling gewijd aan deze Esther, ter gelegenheid van haar 10e verjaardag. De Eppo vierde in nr. 16 van 2021 haar 20e verjaardag.
Duchateau typeert de licht-erotsiche strip zelf als volgt: ‘……te absurd voor de mainstream en te populair voor de underground.[….] Ze is een unieke stripheldin, sexy en onvoorspelbaar in een surrealistische en absurde wereld’.[1] De strip heeft met enige regelmaat horrorachtige en macabere elementen, met Esther vaak in een dwingende, harde, zelfs onsympathieke rol. Maar ze kan ook een hele strip lang de lievigheid zelf zijn. Omdat Esther niets vreemd vindt, stapt ze zonder vooroordeel in elk avontuur. Dat dat nu en dan schokkende taferelen oplevert: jammer dan, aan taboes doet Duchateau niet, net als tekenaars als Kamagurka.
De mannen zijn meestal de verliezers, ‘Mannen winnen NOOIt in mijn avonturen’, stelt Esther zelf in een interview met haar in het Eppo-nummer dat haar 20e verjaardag viert.[2] Dat is waar in de strip hierboven, evengoed is Esther óók, als sexy type, een object van de mannelijke blik.
Ik ging, na het berichtje van Bas Savenije, kijken of er nog meer Esthers-in-Wonderland waren. Ik bekeek de Eppo vanaf 2009, en vond er nog een stel.
Esther is nagenoeg altijd als Alice te herkennen aan de titel of aan haar blauwe jurkje met witte schort. Een uitzondering daarop is meteen de eerste die ik tegenkwam, uit 2009. Noch in de titel, noch aan de kleding zie je dat het om ‘Alice’gaat, maar het ingenieuze, snel vertelde verhaaltje is een mooie variant op bekende Alice-gegevens:
Eppo 26-02-2009, nr. 9/10, p. 32
Duchateau gebruikt meestal vier stroken voor een Esther-strip, maar daar zitten ook mengafleveringen tussen, met één-, twee- of driestrooksverhaaltjes.
Hij baseert de afleveringen van Esther/Alice bijna altijd op een vermenging van de bekende kreten ‘eet mij’, ‘drink mij’ en variaties daarop met het groeien en krimpen. Soms doet Duchateau dat wat gemakkelijk, voor de hand liggend, bij voorbeeld als Esther bij het groeien uit de kleren schiet of dreigt te schieten.
Eppo, 3-6-2010, nr. 11, p. 28
Eppo, 20-1-2022, nr. 2, p. 11
Een ‘wash n go’ met de tekst ‘use me’ erop toont Esther/Alice simpelweg onder de douche, wel breit Duchateau er een geestig eind aan.
Eppo, 21-03-2019, nr. 6, p. 37
De geestigste en origineelste vond ik alleen op een internetsite [3]. Die aflevering had ik kennelijk in de Eppo over het hoofd gezien, of die was van voor 2009 (P-Magazine en MYX heb ik niet bekeken):
Op die site stond ook een eenstrooksstrip met het Witte Konijn, wellicht een oude Esther
Opvallend aan de aflevering hiernaast is, naast de wel heel bijzondere en humoristische variant op aloude beelden, is de relatief uitvoerige eerste strook. We zien vier van de bekendste Wonderland-personages. Van deze vier ben ik de Hoedenmaker (nog) niet tegengekomen in de Esthers als Alice; figuren uit Spiegelland ook niet.
Eppo, 7-8-2014, nr. 16, p. 21
Esther/Alice is in het algemeen vriendelijker dan de ‘gewone’ Esther, soms is ze zelfs behulpzaam. Een van de uitzonderingen, ook qua formaat (een dubbelpagina), is ‘Esther at Wonderbeach’ Eppo, 3-8-2017, nr. 16, p. 30-31, middenin de zomervakantie:
We zien een gastoptreden van een vileine Chesire als insmeerder. Met een Esther (nog net in het blauw/wit) die, tamelijk laconiek, groeit tot reuzinnenproportie, daarbij enkele badgasten en voorwerpen plettend en een vloedgolf veroorzakend.
Een even laconieke Esther/Alice zie je op de éénstrooksstrip waarbij het Witte Konijn voorbij sjeest met een overbekende tekst. Met daarna de enige echt keiharde grap (zoals we die bij de ‘gewone’ Esther wel vaker zien).
Eppo, 3-6-2010, nr. 11, p. 28
De Hartenkoningin ben ik nog maar 1x tegengekomen, in een éénstrooksstrip waarin Duchateau haar liefde voor onthoofdingen voor altijd verklaart (Eppo, 21-03-2019, nr. 6, p. 37 (4e strook):
Alles bij elkaar een geestige en interessante bijdrage aan het toch al rijke stripleven van Alice.
Een fraaie en degelijke typering van Esther Verkest, door Roel Daenen, vind je op https://stripgids.org/2021/07/17/uberstripbabe-esther-verkest-wordt-20/
De Esther-albums verschijnen bij uitgeverij Oogachtend, Heverlee, België, en zijn in de gespecialiseerde stripwinkels in Nederland op voorraad, in elk geval de recente delen.
Toen we de kunstenaar toestemming vroegen in het overzichtsartikel complete pagina’s en stroken op te nemen, kregen we die, maar hij stuurde ook nog drie Alice-cartoons mee! In Nederland zijn die niet meteen zichtbaar, je moet er met enige regelmaat voor naar een Belgische krant als De Morgen.
We nemen deze prenten hier op als toetje.
met een vergelijkbaar geintje, en een even laconieke Alice, als bij ‘Esther at Wonderbeach’ hierboven
Op de eerste twee prenten verwijst Tomorrowland naar het gelijknamige, grootschalige, jaarlijkse dancefestival op het recratiedomein De Schorre in Boom (16 km. onder Antwerpen)
noten
[1] Robin Schouten. ‘Kim Duchateau maakt logische absurditeiten en nog veel, meer meer!’. Eppo 6-2-2014, nr. 3, p. 16-18.
[2] Kurt Morissens. ‘Esther Verkest: Guagamolegeile supertrut op hoge hakken’. Eppo 5-8-2021, nr. 16, p. 10-11.
[3]https://www.getekendereep.com/topic/7002-alice-in-wonderland-verwijzingen-in-het-beeldverhaal/
Overige websites:
https://www.kimduchateau.com/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100050684070486
Onze hartelijke dank, Kim!
[print_button]