Scroll Top

Alice en het Zenescope-Imperium

Phlizz

Online magazine van het Lewis Carroll Genootschap

In juni  2005 startten 2 Amerikaanse stripfanaten, Joe Brusha en Ralph Tedesco, een nieuwe (engelstalige) comicbook-serie, via de uitgeverij Zenescope: Grimm Fairy Tales, een hervertelling van de sprookjes van Grimm, maar met een duistere laag en erotische kantjes.  Het eerste deel is Roodkapje (Little Red Riding Hood):
Om een eerste indruk te krijgen van het werk van Zenescope hierbij een korte samenvatting (vrij vertaald uit het Engels) van hun Roodkapje-versie zoals op Wikipedia is te vinden:

“Een meisje van de middelbare school heeft onenigheid met haar vriend Samuel, die gefrustreerd is dat ze zijn wens om ‘er vol voor te gaan’ (:seks) niet wil vervullen. Nadat hij is vertrokken, vindt ze een sprookjesboek (Roodkapje) op haar bed en valt in slaap, dromend dat ze Roodkapje (:Little Red Riding Hood) is, terwijl ze door het bos naar het huis van haar grootmoeder loopt. Ze arriveert en vindt haar grootmoeder, die op woeste wijze is verscheurd. Jacob, een houthakker met tedere gevoelens voor haar, verschijnt en zegt dat ze maar het beste met hem mee kan gaan. Onze Roodkapje denkt echter dat hij de moordenaar van grootmoeder is en steekt hem neer met een machete, maar dan verschijnt de weerwolf die haar grootmoeder daadwerkelijk heeft afgeslacht. Voordat de weerwolf  haar kan aanvallen, doodt de gewonde houthakker het monster met een bijl. De weerwolf ondergaat een gedaanteverwisseling en verandert in de vriend, Samuel, die bekent dat hij zijn “vleselijke verlangens” naar haar niet meer onder controle had. Het meisje wordt wakker, vastbesloten het uit te maken met haar vriendje die maar aan één ding kan denken. Ze gelooft dat het verhaal een droom was, maar als ze goed en wel wakker is, realiseert ze zich dat ze krassen op haar gezicht heeft en dat er gevallen bladeren op haar bed liggen.”

Na Roodkapje volgden Assepoester, Hans en Grietje, Repelsteeltje, Doornroosje enzovoort, waarbij de kern van de bekende sprookjes als uitgangspunt is genomen voor feitelijk een geheel nieuwe versie: oude sprookjes versie 2.0, met als rode lijn dat er “iets” slechts was, en dat “iets” wilde niet alleen de macht in zijn wereld hebben, maar in alle werelden waaruit het universum bestaat.
Na het succes van de eerste Grimm Fairy Tales-comics verscheen in 2007 een spin-off serie, Wonderland, als een van de werelden die Het Kwaad in zijn macht had, geschreven door Raven Gregory, met in de hoofdrol de dochter van Alice Liddle:  Calie.

Mocht je erover denken om te starten met verzamelen, of om je verzameling aan te vullen, dan is het raadzaam eerst een (foto-)catalogus aan te leggen van de verschenen Wonderland-uitgaven. Er zijn er veel, en de serie loopt nog. Naast de losse (meestal 6) edities van elke hoofdtitel, zijn er ook verzamelbanden uitgegeven. Van elk van die losse edities en van de omnibussen, die in softcover en hardcover beschikbaar zijn,  zijn de nodige covervarianten uitgegeven, die ook zijn gemaakt door andere illustratoren dan degenen die de graphic novel zelf hebben geïllustreerd en als een waar kunststuk een echt verzamelobject zijn geworden. Sommige exemplaren zijn uitgegeven in een beperkte oplage van 250 stuks, speciaal voor een ComicCon-editie of een feestdag als Halloween, of als retailerbonus; ze zijn moeilijk te vinden en niet goedkoop. Die hoeveelheid verschillende covers is een indicatie van het succes van de serie, maar het is al een opgave om de gewone serie compleet te krijgen. Via Marktplaats, eBay, Amazon en andere webshops die binnen Europa verzenden, kun je met geduld voor een acceptabele prijs gelukkig een eind komen.

Mijn verzameling van de Zenescope-uitgaven van Wonderland is begonnen met een advertentie op Marktplaats. Iemand had voor € 125,00 het magische aantal van 42 exemplaren te koop van GFT (Grimm Fairy Tales) Wonderland, inclusief een special edition die in 2015 ter gelegenheid van Free Comic Book Day was uitgegeven:

Ik had ooit eens ergens een verdwaalde comic van Wonderland gevonden, was er vervolgens nooit meer eentje tegengekomen en had geen idee hoeveel er verkrijgbaar was, dus die magische 42 moest ik hebben. Je belandde in een totaal andere wereld. Deze strip viel niet te lezen als een gewoon stripboek. Dit was een wereld op zich en je moet echt de tijd nemen om deze (Engelstalige) serie te lezen en goed te kunnen volgen. Er zijn veel personages en die hebben, soms zelfs op dezelfde pagina,  wisselende gedaantes, wisselende kleding en wisselende namen, er zijn flashbacks en dromen (wat is echt gebeurd, wat niet, en welke dromen blijken voorspellend). Er lopen twee werelden door elkaar heen –  de wereld waarin wij leven en de Wonderland-wereld – en iemand waarvan je dacht dat die vermoord was, duikt later weer op, kortom, een complex verhaal. Maar wel een verhaal met geweldige illustraties die op het glossy-papier goed tot hun recht komen, en hoewel sommige covers, zeker de specials, de indruk wekken dat de inhoud van erotische aard is, is dat – hoewel sommige dames uitdagend gekleed zijn – zeker niet het geval. Het is eerder een (milde) horrorserie. Op een Duits exemplaar dat ik op vakantie vond, staat op de cover de wervende tekst “Der neue Wahnsinn!”en “Road-Trip des Horrors!”

Terwijl ik een hele zomer bezig was met het lezen van die 42 Wonderland-edities, waarvan ik bij aanschaf dacht een behoorlijk complete verzameling te hebben veroverd, kwam ik er gaandeweg achter, door in die comics vermelde advertenties van oudere uitgaven en vooraankondigingen van nieuwe uitgaven, dat er naast mijn Wonderland-serie nog een flink aantal series bestond, en dat die aangeschafte Wonderland-serie zeker niet het begin van de Wonderland-Zenescope-wereld was. Het bleek dat ik met mijn serie ergens middenin was begonnen, en dat deze serie bekend stond onder de naam “Wonderland Ongoing”, oftewel: wat er nog meer gebeurde. Het echte verhaal begint bij “Return to Wonderland”:

Return to Wonderland
Deze cover is van de omnibus en bevat alle delen, deel 0 t/m 6 (zie hieronder). Het voordeel van de aanschaf van een omnibus is dat je de serie in één keer compleet hebt en dat de aanschafprijs iets lager ligt dan wanneer je de losse deeltjes zou kopen. Het nadeel is dat je het artwork, de covers van elk deeltje, mist. Vaak is er wel in de omnibus een collectie van de verschenen covers opgenomen.

Zoals voor de door Zenescope uitgebrachte sprookjes al het geval was, geldt ook voor de Wonderland-series dat het oorspronkelijke verhaal, in dit geval dus de Alice-boeken, slechts als uitgangspunt wordt genomen om eigenlijk een geheel nieuw verhaal te schrijven. Wie verwacht dat de boeken van Lewis Carroll worden naverteld in stripvorm, komt bedrogen uit. Dit is niet een  getekende versie van Alice in Wonderland. Dit is een interpretatie van Zenescope, die een krankzinnige en gewelddadige wereld creëert, genaamd Wonderland, waarin personages zoals Charles Dodgson, Alice Liddell, The Mad Hatter, Cheshire Cat, The Red Queen, Jabberwocky en The White Knight voorkomen, maar vooral de dochter van Alice: Calie Liddell, en haar dochter Violet, met als hoofdthema: het slechte “iets” van Wonderland wil zijn macht uitbreiden over het universum, te beginnen met de wereld waarin wij, en de echte Alice en Calie, leven. (Dit begint een beetje als de clown Pennywise uit IT van Stephen King te klinken geloof ik.)

Wonderland is in dit verhaal een verdorven plek, om niet te zeggen de bron van al het kwaad, van gewelddadigheid en krankzinnigheid. Om te voorkomen dat onze wereld door deze ultieme vorm van slechtheid zou worden geïnfecteerd, heeft de heerser van Wonderland geëist dat er van elke Liddell-generatie één kind wordt geofferd, dat wil zeggen, aan Wonderland wordt afgestaan. Alice is dus niet zelf in Wonderland terechtgekomen terwijl ze het Witte Konijn volgde; haar ouders hebben haar opgeofferd via een konijnenhol onder een holle boom. Maar zo begint dit verhaal niet.
In “Return to Wonderland” zien we Alice Liddell in de echte wereld. Ze is een volwassen vrouw, getrouwd met Lewis, met een zoon Johnny en een dochter Carroll Ann, beter bekend als Calie. Een vrolijke bedoening is het niet: Alice is geestelijk in de war en suïcidaal, Lewis heeft een SM-relatie met een professional, Johnny is seksueel misbruikt door een oom waardoor hij onhandelbaar is geworden en Calie is, laten we zeggen: haar leeftijd ver vooruit.

Na een zelfmoordpoging van Alice krijgt ze een huisdier, om haar te kalmeren. Het is een Wit Konijn, maar naar later blijkt kwaadaardig, rechtstreeks uit Wonderland. Als het Witte Konijn spoorloos is verdwenen, vindt Calie het uiteindelijk in de kelder, maar daar zakt ze door de vloer en zo belandt ze in Wonderland, met louter moordlustige types. Ze drinkt haar drankje en eet haar koekje, ze huilt een tranenmeer en ontmoet een kannibalistische Timmerman die na de Walrus nog wel trek in een lekker hapje heeft: Calie.

Ze ontsnapt, komt bij de rups met een piranha-gebit en belandt uiteindelijk bij De Hatter, die haar verdooft en wil overweldigen, maar ze overmeestert hem en laat hem meer dood dan levend achter. Calie komt vervolgens in de tuin van de koningin waar een paar wachters net zijn betrapt op het verven van de rozen, waar de koningin persoonlijk en definitief mee afrekent. Calie ontloopt vervolgens nipt haar eigen onthoofding doordat een monsterlijke, bloeddorstige Cheshire Cat de koningin doodt, en voordat hij aan Calie kan beginnen wordt hij zelf afgeslacht door Lacie (een soort alter ego van Alice), die haar via een spiegelglad vijveroppervlak weer terugbrengt in haar eigen werkelijkheid. Alice weet onbewust wat Calie heeft meegemaakt en maakt (spoiler-alert!) een eind aan haar leven, in de hoop dat Wonderland haar familie verder met rust laat. Maar helaas.

Op haar begrafenis zien Calie en haar broer Johnny allebei een zombie-versie van het Witte Konijn, het bewijs dat de krankzinnigheid van Wonderland langzaam doorsijpelt naar de echte wereld. Opa Charles wijdt Calie vervolgens in in de geheimen van Wonderland en in de rol van de Liddells. Zonder offers loopt de wereld gevaar, de Liddells zijn feitelijk de grenswachters die, door een kind aan Wonderland af te staan, voorkomen dat de hele wereld een verdorven Wonderland wordt.
Opa vergeet er alleen bij te vertellen dat hij aan de basis ligt van al die offers, zoals later zal blijken. Opa is niet de echte opa, maar Charles Dodgson, die in ruil voor onsterfelijkheid zijn ziel aan het “iets” van Wonderland heeft verkocht en telkens een Liddell-kind moet offeren, als  voedsel voor Wonderland.
Als Calie thuiskomt, blijkt de macht van Wonderland; broer Johnny heeft vader Lewis op lugubere wijze vermoord. Lewis had volgens Johnny zijn moeder Alice tot wanhoop en tot zelfmoord gedreven door zijn overspelige relatie. Calie voelt dat de krankzinnigheid van Wonderland haar broer  in zijn grip heeft en besluit een offer te brengen. In de kelder duwt ze hem door de spiegel van opa Charles, waarvan het oppervlak vloeibaar was geworden zoals het water in een vijver, waarna ze de spiegel vernietigt.
Ze loopt daarna weg met haar vriend Brandon, want iedereen is verder dood. Ze raakt zwanger, en hoopt dat ze door haar broer te hebben geofferd de Liddell-generatie heeft gered; ze vraagt zich af of ze ooit naar Wonderland zou terugkeren als haar nu nog ongeboren kind ooit in gevaar is.

The end

The end? Nee, natuurlijk niet. Na deze serie volgt er een driedelige prequel onder het motto “Wat er aan vooraf ging”, met de overkoepelende titel “Tales from Wonderland”:

In deze boeken worden de karakters verder uitgediept. We zien hoe Johnny wordt geboren en gelukkig is, tot hij wordt misbruikt door oom Drake, die als straf door zijn vader aan Wonderland wordt geofferd waar hij getransformeerd wordt tot De Hatter, en we zien hoe Alice door Charles wordt geofferd aan Wonderland via het konijnenhol, waaruit ze ogenschijnlijk direct terugkeert.

Alice is echter wel degelijk een tijd in Wonderland geweest; zij heeft op haar beurt een pact gesloten met de heerser van Wonderland. Ze zal hem helpen uit Wonderland naar de echte wereld over te stappen en denkt zo ongestraft te kunnen ontsnappen, maar hij zorgt er voor dat een deel van Alice in Wonderland achterblijft, welk afgesplitst personage we terugzien als Lacie in Wonderland, en doordat Alice niet geheel volledig als zichzelf terugkeert uit Wonderland wordt ze min of meer krankzinnig. Tijd in Wonderland is een relatief begrip; ze stapt het konijnenhol uit in de armen van haar verbaasde ouders, alsof er geen minuut is verstreken, en thuis zien we in het spiegelbeeld van Alice (die gewoon ouder wordt in de echte wereld) een jonge in Wonderland achtergebleven radeloze Alice, alias Lacie. Alice leeft nu in twee werelden die parallel aan elkaar bestaan.

We gaan nog verder terug in de tijd en zien hoe een student (Henry) van Charles Dodgson een portal naar een andere wereld – Wonderland dus – ontdekt, een gat dat hij afdicht met een spiegel. Niemand mag in de kelder komen waar de spiegel staat, maar nadat er eerst een konijn en een kat verdwijnen, verdwijnen er vervolgens twee meisjes die op visite zijn en daarna zijn zoon. In latere edities zien we de verdwenen meisjes terug als koninginnen en de zoon als een koning, en die kat en dat konijn, nou ja, dat spreekt voor zichzelf.
Henry duikt de spiegel in om ze terug te halen, maar de heerser stuurt hem terug met de opdracht “Bring me more!”. Voordat Henry de spiegel kan vernietigen, in de hoop meer ellende te voorkomen, wordt hij zelf gedood door een posse die hem van de moord op de verdwenen kinderen verdenkt. Op dit moment komt zijn mentor Charles Dodgson in beeld; in de woning van zijn leerling Henry vindt hij de toegang tot Wonderland.

***

Bovenstaande drie “Tales from Wonderland”-series zijn niet het vervolg op “Return to Wonderland”, maar eerder een verdieping. Deze uitgaven kunnen eventueel los van de serie als een zogenoemde One-Shot worden gelezen. Het echte vervolg is de serie “Beyond Wonderland”:

Beyond Wonderland
In “Beyond Wonderland” (bovenstaande cover is weer van de omnibus) zie je ondermeer dezelfde situaties als in “Return to Wonderland”, maar dan vanuit een ander gezichtspunt. Het eind van het verhaal waarbij Calie haar broer offert, is getekend vanuit Calie-perspectief; nu zien we hoe Johnny in die situatie is beland en wat volgt.
Johnny blijkt in Wonderland moordlustig genoeg om de uitverkorene te worden van de heerser van Wonderland; zo doodt hij bijvoorbeeld De Hatter, nadat hij erachter kwam wie hij in de werkelijke wereld was geweest. Hij wordt de nieuwe Hatter en wil wraak op Calie nemen. Speciaal hiervoor komt hij, met behulp van de krachten van de heerser uit Wonderland, naar de echte wereld, waar Calie inmiddels als Lacy Tenniel ergens als serveerster een nieuw leven probeert op te bouwen.

Ze ontmoet hier haar echte opa, die wordt afgeslacht door Jonny alias The Hatter, die in het gezelschap van Cheshire Cat Calie komt halen, in opdracht van de heerser van Wonderland. De heerser heeft uiteraard een dubbele agenda: Johnny denkt dat hij Calie krijgt om met haar te kunnen doen wat hij wil, maar de heerser heeft de krachten van Calie zelf nodig om te kunnen overstappen naar onze wereld.  Het loopt niet zoals gepland: Calie weet zowel Cheshire Cat als Johnny te doden.
Een half jaar later wordt dochtertje Violet geboren, die daarna wordt ontvoerd door Johnny (: Jullie dachten toch niet dat een Wonderland-personage echt kon sterven?), waarna Calie in “Escape from Wonderland” als een engel der wrake afdaalt naar Wonderland:

Escape from Wonderland
Calie is een bikkelharde vechtmachine, op zoek naar haar haar dochter Violet die in handen is van Johnny, die inmiddels heeft begrepen dat de heerser van Wonderland – Jabberwocky – haar harder nodig heeft dan hem. Hij wordt jaloers op Violet, die het wondermiddel lijkt te zijn voor Wonderland om de wereld te besmetten met geweld en gekte. Calie vindt Violet en vindt de uitgang uit Wonderland, waar ze met behulp van haar moeder Alice/Lacie via een portal weer thuiskomt. Terwijl Alice in Wonderland afrekent met The Hatter, lijkt er thuis niets te zijn gebeurd; iedereen leeft. Juist als ze denkt alles te hebben gedroomd, ziet ze de moordlustige Wonderland-Johnny, of is dat juist een droom? Als Calie steeds meer Wonderlandmonsters begint te zien, begrijpt ze dat de wereld waarin ze nu denkt te leven niet echt is; de portal staat wagenwijd open door de komst van Violet in Wonderland. Ze heeft geen keus en springt door de spiegel terug naar Wonderland. Ze komt direct haar moeder Alice tegen, maar dit blijkt Het Kwaad (The Jabberwocky) in vermomming te zijn die haar probeert te doden. Intussen is Charles Dodgson ook in Wonderland gearriveerd; hij heeft spijt van zijn deal, en in een confrontatie met The Hatter tart hij hem om hem te doden, en zodra Charles zichzelf letterlijk heeft opgeofferd lijkt de vloek verbroken. Jabberwocky verliest de connectie tussen de twee werelden, en de krankzinnige Johnny die weet dat hij gebruikt is doodt Jabberwocky, waarna Calie uiteindelijk definitief met hem afrekent. Calie en Violet blijven alleen achter, ontsnapt aan Wonderland en haar giftige kwaadaardigheid. Maar dan beginnen de nachtmerries en blijkt Calie, net als eerder Alice, het noodlot niet te kunnen ontlopen, en accepteert ze haar lot als Liddle.

De drie besproken  titels, “Return to Wonderland”, Beyond Wonderland” en “Escape from Wonderland”, die elk bestaan uit 7 delen (0 t/m 6), vormen samen de Wonderland-trilogie. Pas hierna verschijnt de enige uitgave die als titel “Alice in Wonderland” draagt, gevolgd door “Call of Wonderland” en “Madness of Wonderland”, en pas na deze zes delen kom ik met mijn 42-delige Wonderland Ongoing-serie in beeld.

Bovenstaande cover is van de omnibus, maar eigenlijk moet je de zes losse deeltjes lezen en alle verschillende covers verzamelen, die varieren van semi-erotisch tot sexy-gewelddadig:

Die hele Wonderland Ongoing-serie is trouwens prima los te lezen; op internet en Facebook zijn er de nodige fanpagina’s te vinden waarin geadviseerd wordt over de leesvolgorde om het hele Wonderlandverhaal in chronologische volgorde te lezen, waarbij de tijdslijn van het verhaal in plaats van de publicatiedata wordt aangehouden. De fans blijken het lezen van de Alice in Wonderland-serie, bij Zenescope bekend als deel 4, het meest logische startpunt te vinden, gevolgd door de Wonderland-trilogie, en pas na alle andere titels de hele Wonderland-Ongoingserie, die min of meer start met een ouder geworden Calie en haar jongvolwassen dochter Violet, constant op de vlucht voor de tentakels van Wonderland:

De uitgeverij Zenescope heeft zelf ook een leesvolgorde-advies gepubliceerd, welke was opgenomen in het bonus-magazine ter gelegenheid van  Free Comic Book Day bij mijn Marktplaatsaanschaf.
Die advertentie dateert dus van 2015 en sindsdien zijn er naast diverse Annuals, een jaarlijkse Wonderlandspecial, ook nog Wonderland Ongoing-comics verschenen en zogenaamde crossovers:

Het is een krankzinnige neverending story en je moet ook een beetje krankzinnig zijn om deze serie te verzamelen, maar welke comicbook/graphic novel- en Alice-fan kan weerstand bieden aan iets wat door Calie zelf wordt omschreven als “The Charles Mansion-version of Disneyland”?

To be continued…

[print_button]