Phlizz
Online magazine van het Lewis Carroll Genootschap
Hallo allemaal, ik ben Hugo Buddelmeijer, en ben sinds een paar jaar lid van het Lewis Carroll genootschap. Wat mij het meeste trekt in het genootschap is de gevarieerdheid van alle interesses; het is een flink gemêleerde groep mensen.
Zelf heb ik mijn Alice-in-Wonderland passie waarschijnlijk overgenomen van Frans, mijn vader. Dit stukje gaat daardoor eigenlijk ook een beetje over hem.
Verzamelen
Frans verzamelde al jaren voor ik werd geboren alles van Alice in Wonderland en aanverwante zaken. Die verzameldrang herken ik ook, maar daar heb ik, helaas of gelukkig, de ruimte niet voor. Gelukkig kan ik een deel van de verzameling aan jullie kwijt.
met Ineke (mijn moeder) op het Symposium van 2022
Fantasierijk en Serieus tegelijk
Van de Alice-boeken vind ik het mooi hoe Lewis Carroll tegelijkertijd kinderen weet aan te spreken met een heel fantasierijke wereld, en ze toch serieus neemt door Alice realistisch neer te zetten.
Een heel andere jeugdfavoriet, de Fighting Fantasy boeken, had diezelfde kwaliteiten, maar dan voor een iets ouder publiek. Vooral de tekeningen daarin zijn wat gruwelijker dan de meeste kinderboeken.
Het mooie is, laatst heeft er een crossover plaatsgevonden: Jonathan Green, auteur van Fighting Fantasy boeken, heeft Alice’s Nightmare in Wonderland uitgebracht, voor mij het beste van twee werelden!
Jonathan Green, Author: ACE Gamebooks (jonathangreenauthor.blogspot.com)
Computerspellen
Computers zijn een andere overgeërfde hobby. Van jongsafaan hadden we wel een of andere computer thuis. En de spellen die we daarop speelden waren natuurlijk op Alice gebaseerd.
front van de hoes
screenshot
Alice in Wonderland (1985) op de Commodore 64 was mijn eerste aanraking met het Engels, al hoefde je gelukkig niet te typen.
Alice in Wonderland – MobyGames
front van de hoes
screenshot
Wonderland(1990) is een vreemde kruising tussen een text-adventure en een grafische desktopomgeving.
American McGee’s Alice(2000) is een van mijn favorieten in hoe fantasierijk een 3D avontuur kan zijn.
American McGee’s Alice – MobyGames
screenshot
cover
In zulke spellen zie ik mezelf nog wel een verzameling aanleggen; het is een medium waar de Alice-verhalen goed bij passen.
Logica
Als laatste heb ik een sterk staaltje logica meegekregen, van beide ouders. Een sterk thema in de Alice in Wonderland-series is de vraag wat waar is, en hoe je dat eigenlijk bepaalt. Of kun je je woorden gewoon laten betekenen wat je zelf wil dat ze betekenen?
Charles Dodgson lijkt daar zelf ook mee te worstelen, aan de ene kant is de Game of Logic (1886) een strakke uitwerking van Aristoteliaanse logica, terwijl aan de andere kant ‘What the Tortoise Said to Achilles’ de grenzen daarvan aangeeft.
Het toeval(?) wil, dat ik voor mijn promotieonderzoek een algoritme heb ontwikkeld wat in essentie hetzelfde is als het Game of Logic!
Plaatje uit The Game of Logic
Plaatje uit mijn proefschrift
Vervolg?
Het lijkt me mooi om een vervolg aan deze onderwerpen te geven, dus hopelijk volgen er meer stukjes van mij in de Phlizz!
[print_button]